Jeg får ikke logget inn i Ordnett Plus

Innloggingsproblemer i Ordnett Pluss kan ha mange årsaker. Under er noen forslag til hva som kan være feil:

Du har Feide-bruker
Du kan ikke logge inn i Ordnett Pluss med Feide-bruker. Skolen din har fått en egen installasjonspakke du skal bruke for å installere programmet, bruk denne for å få tilgang. Ta kontakt med skolen/lærer for å få nedlastingslenke.

E-postadresse og brukernavn er forskjellig
De aller fleste brukerne av Ordnett har e-postadresse som brukernavn. Men brukere som har vært registrert i vårt gamle tilgangsystem, kan ha et selvvalgt brukernavn. På ordnett.no kan du bruke begge, men Ordnett Pluss krever at du bruker det som er registrert som brukernavn. Gå inn på ordnett.no/minside , velg Personlig informasjon og sjekk at du logger med det som står i feltet Brukernavn.

Du har ikke skrivetilgang til data-mappen
Under installasjon oppretter Ordnett Pluss en mappe der bruker- og ordbokdatao blir lagret. Som standard ligger denne på C:\ordnettpluss på en maskin med Windows, og på /Users/ditt.brukernavn/ordnettPluss på en maskin med macOS. Hvis du ikke har skrivetilgang til denne mappen, kan ikke Ordnett Pluss lagre brukerinformasjonen når du logger inn. Dermed vil programmet anta at du ikke er logget inn, og vise påloggingvinduet på nytt etter at tilgangene er sjekket.

Følg fremgangsmåten på denne siden for å endre hvor programmet lagrer data.

Databasen har blitt korrupt
Databasen som skal lagre brukerinformasjon kan ha blitt korrupt under installasjonen, slik at den ikke kan lagre brukerinformasjon. Dermed får du heller ikke logget inn. Steng programmet og slett datamappen til programmet (C:\ordnettpluss på en maskin med Windows, og på /Users/ditt.brukernavn/ordnettPluss på en maskin med macOS). Når du starter Ordnett Pluss på nytt, vil denne mappen bli opprettet på nytt.